מכל הפרויקטים שנעשים אצלי בסטודיו, האישי ביותר הוא עטיפה של ספר. הרי אני אחת מהקוראים הראשונים של ספר לפני הוצאתו לאור. למי שאוהב לקרוא, זה תפקיד מאוד מסקרן: הוא משלב תכונות של איש תרבות ויצירה, פרשן ופנטזיונר, אנתרופולוג ואיש שיווק. כי ברגע שגיבשת איזו תפיסה של הספר, עליך להעביר אותה הלאה. אל הקורא.
להעביר ספר שלם רק בדימוי אחד? זאת משימה קשה, ואם זה ספר טוב - המשימה יותר קשה: איך תצליח אמנות של מסר אחד מובהק, אמנות של סמלים וכרזות, להתמודד עם מסר כל כך מורכב?
העטיפות של הוצאת גאלימאר הצרפתית פתרו את הדילמה בעזרת גישה מינימליסטית:“פחות הוא יותר”. במשך שנים, כמעט כל העטיפות שיצאו שם הסתכמו בכותרת הספר ושם הסופר, אדום על גבי לבן, מסגרת אדומה - וזהו. פשוט. כך נשמרת לאורך שנים אובייקטיביות אלגנטית שהיא מסימני ההיכר של ההוצאה. היום רואים בגאלימאר התפוררות של עקרון הברזל הזה. אפשר לדמיין איך בישיבות שיווק מתישות שולפים מומחי השיווק נתוני מכירות של מתחרים, דורשים להתקדם עם הזמן, להאכיל בכפית, ואת המנהל הקריאטיבי הוותיק מתפרץ “מֵרד אלור! שיהיו אימג’ים! אבל אני מתפטר!”
בהוצאת הספרים הבריטית (וגם האמריקאית) פינגווין חושבים אחרת. שם כל עטיפה מקבלת טיפול פרטני, גם אם היא שייכת לסידרה, ובפינגוין יש הרבה סדרות. לרגל 70 שנה להוצאה, הוציאו שם את פינגווין ביי דיזיין, המציג את ההיסטוריה של ההוצאה בעיצוב עטיפות. ספר מרתק שמלמד כמה דברים על היסטוריה וחברה דרך עיצוב.
אבל המעצבת המעניינת ביותר של פינגוין כיום לא נכנסה לספר. קורלי ביקפורד–סמית מלונדון כנראה עדיין לא סיימה אז את חוק לימודיה. היום היא מתפרעת שם, עד כמה שבריטית ענוגה יכולה להשתולל במשרד: החל ממחוות לז’אנר שרלוק הולמס ועד לסדרת קלאסיקות בכריכת בד, שהחלק המעניין ביותר בעטיפות שלה הוא דווקא מה שנוצר מחיבור השידרות של הספרים הניצבים זה לצד זה על המדף.
אבל היום לא צריך לעבוד בחברת ענק כדי שקולך יישמע. דיוויד דראמונד הוא פרילאנס צנוע שעובד בעליית ביתו במחוז אלגין באונטריו שבקנדה, ושם... אולי אלה מרחבי הטבע והשקט מסביב ואולי יש להם שם משהו במי השתיה, אבל האיש מוציא מתחת הלפטופ שלו הברקות מקסימות ומשעשעות חדשות לבקרים (הוא מתחיל לעבוד ב–4 בבוקר). כמעט כל עטיפה שיוצאת את מפתן מחשבו שופעת פיקחות והומור יבשושי, וכמעט תמיד יש שם רמזים שנותנים לך לעשות חלק מהעבודה בעצמך. אפשר להבין את המסר שבעטיפה ביותר מדרך אחת. הדימוי אינו איור של הכותרת אלא פרשנות שלה, ובמקרים רבים זאת פרשנות הפוכה מזו המילולית, וזה יוצר מתח בריא, כמו בין שני מרכיבים של קומפוזיציה טובה.
עיצוב עטיפות הוא מיזעור של פרויקט תקשורת חזותית, והאמצעים העומדים לרשותנו - איור, צילום, טיפוגרפיה - הם אמצעים עשירים ולא מתכלים. מה שפחות עשיר הוא כמובן התקציב. אפילו מעצבי עטיפות מיתולוגיים כמו צ’יפ קיד הניו–יורקי נדרשים ללהטט בין משרות וכמעט אף פעם אינם מתפרנסים רק מאהבתם לעיצוב עטיפות.
והעתיד? הספר האלקטרוני מתקרב אלינו בצעדי גמד קטנים ומהירים... רגע... בעצם הוא כבר כאן. הוא עדיין לא דרס לגמרי את הספר המודפס ועטיפתו, אבל לא אתפלא אם זה יקרה. מה יהיה אז על העטיפות? התשובה היא כנראה ברעיון ובתהליך היצירה. רעיונות טובים נשארים אפקטיביים גם אחרי שטכניקות עוברות מהעולם. לא היצמדות למדיה מסויימת, אלא שאיפה מתמדת לעורר מחשבה או רגש, לגרום לכם להרים גבה או להרהר, לא להותיר אתכם אדישים לחלוטין, וליצור דבר של יופי.